Sajtos croissant


Bár "expressz croissant" elnevezés alatt találtam ITT, időbe telik mire elkészül, de megéri. Parenyica sajttal, ill. pár darabot csípős házi kolbásszal töltve készítettem el.



Hozzávalók:

70 dkg.  finomliszt
15 dkg. natúr joghurt
1.5 dkg. só
7 dkg. cukor
2 db. tojás
2 dl. tej
5 dkg. élesztő

25 dkg. hideg vaj
1 db. tojás a kenéshez
1 db. parenyica sajt
(kevés házi kolbász v. amihez épp kedvünk van :) kísérletezzünk bátran; elronthatatlan)

Elkészítés:

A vaj és a sajt  kivételével a hozzávalókból félkemény tésztát gyúrunk, majd kelesztjük. (Az eredeti recept szerint hűtőbe kellene rakni a tésztát pihenni, de kipróbáltam és nagyon nehezen lehetett kinyújtani utána. Nekem gumis és nehéz lett, tehát ezt a részt elhagytam.)
Ha kivettük 8 egyenlő részre osztjuk, gömbölyítjük, majd egyenként vékony kerek lapokká nyújtjuk. (kb. 25-28 cm.) A hideg vajat lereszeljük 7 részre osztjuk. A kinyújtott lapokat összerakjuk, mint egy tortát, a legfelső kivételével minden darabot megszórunk egy rész hideg vajjal.  A "tortánkat" ez után vékonyra kinyújtjuk. Ezt nem mértem le, de a nyújtódeszka rövidebb felén végigért. 16 cikkre vágjuk, megtöltjük, majd vágást ejtve a végükön, feltekerjük.
Letakarva duplájára kelesztjük, majd lekenjük tojással és megszórjuk reszelt sajttal.  Előmelegített sütőben 180 C°- on 15 perc alatt elkészül. 



Ezt a "fél" nyújtófát az édesanyámtól kaptam, mikor saját háztartásom lett. Anyagilag értéktelen, ám nekem nagyon is értékkel bíró ajándék volt, és a mai napig az. Története van:
Kicsi gyerek voltam még, mikor eltört anyukám nyújtófája; hogyan, azt nem tudom, de emlékszem mérgében kivágta az udvarra a hasznavehetetlenné vált eszközt. Apukám felvette a darabokat, lefűrészelte a törött végeket, lecsiszolta és két kicsi aranyos nyújtófával jelent meg anyám színe előtt a konyhában. Akkoriban még megbecsülték az emberek azt amijük volt, ami elromlott, megjavították, amíg csak lehetett, de itt nem csak erről volt szó, hanem szeretetről, gondoskodásról. Anyunak is megvan még a nyújtófám ikertestvére, soha le nem cserélné...

















































Megjegyzések